Då är mitt första långloppsrace avklarat!
Jag fick gästköra i Backman Racing Team på deras BMW, helt underbar hoj för övrigt.
Ingen av oss hade någonsin kört långlopp förut så det här skulle bli riktigt kul!
Team Backman består av Bo & Mats Backman, Håkan som reserv och Pelle som depåboss.
Bo hade fixat en bättre tankanordning, vilket såhär i efterhand var fantastiskt gött, lite spill och snabbare tankningar än att stå med dunken.
Kvalet gick fint, jag fick prova på hojen för 2:a gången en stund, såklart hade vi glömt montera transpondern under min del av kvalet 🙂
Bo körde en stun också för att bli varm i kläderna sen gick Mats ut och satte kvaltid åt teamet så vi startade som (XXX).
Vi bar fram alla grejjer till tankdepå osv, kränga däck o fixa det sista inför racet gjordes och nu över till själva räjset.
Mats tog starten och vi var väl alla lite ovana så Mats tittade åt på de andra förarna istället för flaggan så när den föll för start fick jag skrika åt honom att starten gick 😉
Solen sken och det var väl runt 24 grader i skuggan, relativt varmt för race.
Med full tank hade vi tänkt oss att vi kanske kunde köra ca 40 minuter på banan, fast det blev ca 50 istället, BMW verkar inte dra så mycket soppa!
Jag fick hoppa på som andre förare ut på banan och var redigt nervös för hur det skulle va. Dagen innan hade jag börjat kolhydratladda med Vitargo för att ha energi nog att klara stinterna utan att svimma.
Resorb & Vitargo i vattenflaska, sådär halvgott men det fyllde sin funktion!
Själva stinten gick jättebra, vi va uppe som bäst på en 6:e plats på totalen vilket är jättebra för de som låg framför har betydligt mer erfarenhet och bättre utrustning för långlopp.
I bytet till Bo som förare så klantade vi oss lite, glömde bort att man inte fick byta förare och tanka i tankdepån så vi fick en 2 minuter lång “stop & go”.
Alla var nervösa på första stinten och tog ut sig mer än nödvändigt egentligen, men så är det när man är oerfaren!
Depåstoppen gick riktigt bra, även däckbyte gick fort med tanke på att vi inte hade nån speciell utrustning för detta.
Alla höll ungefär samma tempo runt banan alltifrån runt strax under 1.11 till lite över 1.13 tider, tre förare inom 2-3 sekunder är få förunnat när det gäller Rookie ERF serien iallafall.
Min andra stint blev lite mer intressant, en stund in så började det regna, jag hade dock sett på väderleksrapporten innan att det förhoppningsvis bara skulle regna en kort stund.
Eftersom vi var riktiga rookisar på det här hade vi inte ens regndäck på fälg 😉 vilket kanske hjälpte mitt beslut att stanna ute på banan och köra vidare på slicks i regnet.
Placeringsmässigt låg vi som sämst till på 19:e plats efter en strulig tankning + “Stop & Go”, när jag gick hade Mats kört upp oss till 14:e placering så det kändes som jag hade lite press på mig att ta igen lite.
Efter en stund så kom de snabba teamen ut på regndäck och jag fortsatte runt på slicksen, körde tillochmed om några som hade regndäck men nog inte fattade hur bra grepp de egentligen hade!
Efter 4-6 varv eller nåt började det torka upp igen och vårt startnummer var åter på tavlan!
De som bytt till regndäck var tvungna in igen för att byta tillbaka till slicks och jag började bara gasa mera!
Rätt beslut att stanna ute! vi tog in 6 placeringar på att stanna ute! helt otroligt gött var det. Den här stinten blev nog ca 1 timme lång eftersom tempot blev lite långsammare en bra stund och jag åkte inte in förräns soppalampan lyste.
Då var det Bosses tur att ut och köra, betydligt mer taggad än förut, körde fortare och jämnare såg det ut som, riktigt bra!
Intentionerna på morgonen var att ha kul, hålla sig på hjulen och köra tills målflaggen föll och med ca 1.5 timmar kvar låg vi ETTA i REC tävlingen! Snacka om underbar känsla! vilket team vi var!
Nu kändes det mer som rutin att köra, tanka och byta förare, riktigt skoj! Alla visste precis vad & vart de skulle göra saker vid depåstopp.
Bo höll vår placering som nr 8:a på tavlan hela sin stint, fantastiskt härligt och när Mats sen gick ut så låg vi kvar som nr 8:a! vi hade lite distans till 9:a tydligen 😉
Mats körde riktigt bra på sin 3:e(!!) stint, ca 45 minuter körde han innan jag fick ta de sista 20 minutrarna av 6 timmars race!
Det var mycket trafik och man fick öva på MÅNGA omkörningar på allsköns ställen på banan.
Jag provade på en målgångswheelie när målflaggen föll men den blev inte så hög och fin som jag tänkt mig, tractioncontrol & antiwheelie systemet satte stopp för det 😉
Första ERF racet för oss alla och vi får en 1:a placering i REC! högst upp på pallen, underbart!
Jag tackar hela Backman Racing Team för en underbar dag på banan! BMW:n var helt underbar att köra och allt runtomkring var också riktigt härligt!
Ett axplock av bilder som Marie tog under dagen