Roadracing

Vad är Roadracing?

Roadracing betyder fritt översatt från engelska till svenska: Hastighetstävling på landsväg. Till skillnad från förr, så körs nu de flesta Roadracingtävlingar på permanenta asfaltsbanor. Detta för att hålla så hög säkerhetsnivå som möjligt, både för förare och publik. En normal svensk roadracingbana är ca 2-4 km lång och innehåller ett varierande antal kurvor, både höger och vänster.

Det körs fortfarande tävlingar på vanliga landsvägsbanor sk Realroadracing. Dessa tävlingar körs först och främst i Polen, Tyskland, Irland, Holland och Estland, där en flera mästerskapsserie körs, men även i de flesta länder söder om Danmark. Den mest kända tävlingen av detta slag är ”Isle Of Man TT”.

Hur går en roadracingtävling till?

Tävlingar är öppna både för män och för kvinnor, under förutsättning att vederbörande har den typ av licens som krävs. Det finns klara reglementen om hur förare och motorcyklar ska vara utrustade. Hjälm är en självklarhet, men för att få tävla måste man även ha heltäckande skinnställ, stövlar, handskar och ryggskydd. All skyddsutrustning måste vara godkänd av SVEMO (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet).

Förarna delas upp i två klasser, Elit- och Senior-licens. Senior-licens får man automatiskt första gången man tar licensen. Genom att prestera bra och ta uppklassningspoäng i tävlingar som man kör, kan man klassas upp till Elit-förare.

Klasser

Det är lite föränderliga detaljer så enklast är att hänvisa till SVEMO’s hemsida om just klasser

Klasser som är öppna för Elit-förare är Superbike (1000cc), Superstock 600 (600cc), och 125 GP.
För förare med Senior-licens finns Rookie1000 (1000cc), Rookie600 (600cc), 250 GP/STD och 125jnr.

I Sverige körs det SM, men på Svenska banor körs både Danska & Norska mästerskap.