Det bar iväg till Holland och Assen i några dagar, vilket äventyr!
Jag, Fritte Ingerlund, Daniel Olsson och “depåslaven” Anders Holmberg packade ihop oss och drog iväg.
Vi åkte båten mellan Trelleborg och Travemunde på tisdag kväll, på vägen blev det stopp i Lomma där det blev en god middag med riktigt god glass till efterrätt! Att man inte förstått Liftarens Guide till Galaxen ännu, det viktigaste man kan ha med sig är handduken så det blev tyvärr inget bad 🙁
Väl framme i Tyskland är det ca 40 mil till TT Assen, ingen direkt brådska, man ska dit, packa upp och sen åka iväg och handla mat så man klarar sig några dagar.
Torsdagen kom och man var skapligt nervös innan första passet började, hur ska det gå, hur är banan egentligen? Med en annorlunda Ruskenhook, kommer flytet genom det partiet bli likadant som förra gången? Det sägs att banan är 2-3 sekunder långsammare med den chikanen efter långa bakrakan istället för den snabba knicken på 6:ans växel och fullgas.
Det tar tid att vänja sig med de höga farterna OCH att man MÅSTE åka på curbsen för att få till svängarna bra, sista chikanen ut på start och mål är det ett krav att skära curbsen annars blir det 3 kurvor istället för 1 (med en konstig utgång).
Jag fick hjälp första dagen av Nelson som vunnit Dutch Superbike några gånger, han var snabb men dålig på engelska och feedbacken blev sådär. Det bästa blev att han fick visa spår och jag lekte följa John för att hitta bättra spår runt banan. Det fanns andra instruktörer från CRT som förmodligen hade kunna ge bättre feedback på ett bättre sätt. Mr Block som Daniel hade som instruktör kunde kommunicera i ord mycket bättre hur och vart han gjorde olika saker än vad Nelson gjorde. En halvdyr lärdom att bara för att de är snabba kanske de inte är de bästa instruktörerna…
Kontentan blev väl ungefär såhär, använd HELA banan inklusive curbsen och banan är SNABB 😉
Efter en hel dag med fokus på att lära sig banan och inte några som helst varvtider så blev det att försöka lägga fokus på att sy ihop allt man lärt sig första dagen till snabbare varvtider dag 2.
Det hela gick ganska bra ändå under fredagen, fortare och fortare, mer av banan användes och knäskrap i 240+ fixades 🙂
Tiderna blev inte så bra som väntat, 1:48.485 blev bästa tiden på fredagen, hade gärna satt 1.47 men det kom inte riktigt och sista passen orkade jag bara inte, helt slut i kroppen!
De snabbaste körde runt 1.43-1.44 på fredagen så man låg “lite” efter kan man väl säga.
Det går ganska fort på banan och som lite referens kan man säga att det gick åt ca 10 liter soppa per 20 minuters pass, mycket tankande!
Jag hade inga ljudproblem med Fritte åkte på svartflagg två gånger och fick stå över sista passet, när jag åkte ut öppnades den goa ölen 🙂
På fredagen fylldes depån av mer tävlingsteam, många kör väldigt många race här och verkar inte behöva träna så mycket mera för att bli snabba. Det är helt sinnesjukt vad snabba en del är här!
Vi träffade på några andra lokala förare och sammanhållningen mellan förare i depån är stor, mycket trevligt!
Jag träffade några som räknar med runt 400 gäster från sina sponsorer under BSB helgen i höst så han sa då att några till gör inget så jag och familjen var varmt välkomna att ta del av deras festligheter då!
På fredagkvällen åkte vi till Yankee Doodle, matbuffé för 20€, det var helt sjukt gott med JÄTTESTORA och GODA spareribs. Jag var där förra gången och åt så jag var tvungen att ta med de nya till ett ställe med så god mat att man bara inte kan motstå den.
Lördagen kom och det var kvaldags, det krashades en del och kvaltiden blev inte så lång efter rödflagg. Tempot kom inte riktigt. Kval två blev ungefär likadant, rödflagg, in i bandepå, Anders & Daniel hämtade värmarna och lagom tills vi fick åka ut igen hade vi fått på värmarna.
Väl ute igen så gick inte hojen OK, kändes som pitlimitern var på eller att den inte fick kraft ordentligt.
In i depån igen, stop/start och sen ut ifall det bara var nåt knas men icke. In direkt till tältet, kolla lite oljenivåer ifall det var det men det verkade inte va det heller direkt, lite låg oljenivå men inget farligt.
Det fanns tyvärr inte tid för mer felsökning för nu var det mat och påbörja packningen inför avresan ikväll, vi MÅSTE åka senast 18.00 för att ha lite marginal till färjan som går från Travemunde 00.45.
Kvaltiden blev inte bättre än 1.50 och de snababste körde 1.41, på med nya fina SC0:or till racet, kvalen gick på ett Bridgestone Medium som körts 3 pass redan så det var väl inte optimalt, men det spelade nog ingen roll när de möjliga 30 minuter kvalen blev 10 minuter 🙁
Vi packade och fixade så mycket vi kunde under eftermiddan i väntan på racet som skulle gå 16.00 och Daniels race 17.10.
När det blev racedags så åkte jag ut och hoppades på att hojen skulle gå OK men den orkade inte riktigt varva mer än 8-10000 så det blev in i depån direkt, ingen ide att starta racet ifall något går sönder för att man försöker gasa mera.
Det duggregnade ganska friskt också, det hängde regnflaggor runt hela banan på utvarvet men racet startades och duggregnet slutade, de som körde som snabbast körde 1.42 tider så fästet verkade det inget fel på 🙂
Daniel gjorde sitt premiärrace (förutom ett endurnace) på Assen, riktigt läckert att göra sitt första race på en riktigt GP bana! Önskar att jag gjort detsamma 2005…
Hemresan gick bra, vi kom i tid till båten och på söndagmorgonen blev det landgång i Trelleborg.
På väg hem blev det ett morgondopp i Lomma, mycket fin strand igen och brunchen blev fish and chips med en chokladkula och cappuccino till efterrätt. Med den miljön och sällskapet var det grymt svårt att sätta sig i bilen igen för 4-5 timmars resväg till Mantorp (Fritte och Anders hade ju bara ytterligare 25 + 15 mil ungefär hem…).
Väl hemma så fick barnen sina TT Assen tröjor, det blev många kramar och pussar, mycket “pappa pappa pappa titta här”, det var riktigt skönt att va hemma med familjen igen.
Tack till Farmor som varit hemma och hjälpt till med barnen under tiden jag varit på “semester” och Marie som varit en stålmamma under tiden.
Till hösten blir det att åka till Assen igen när Brittiska Superbike är där, planerna smids redan nu, men först blir det SM i Superbike på lokala banan Sviestad till helgen!
Vi ses väl där?
Att komma ihåg till nästa gång är
Drevning 14-41 (15-43 och 6:an användes ALDRIG och dålig drag ut ur sväng)
Bromsvätska
Bromsbelägg
Mer däck!