Vanliga frågor och svar
Några vanliga frågor när det gäller bankörning besvaras här, saknar du något så kontakta mig.
Q. Finns fotograf på plats?
A. Ja, om man vill vara säker på att få foton på sig själv kontaktar man dom på morgonen, de presenteras på förarmötet.
Q: Vad måste jag ha för personlig säkerhetsutrustning?
A. Ja, om man vill vara säker på att få foton på sig själv kontaktar man dom på morgonen, de presenteras på förarmötet.
Q: Vad måste jag ha för personlig säkerhetsutrustning?
A: Skinnställ, gärna med nån sorts airbag. Ryggskydd, läderhandskar & stövlar.
Q.Måste min hoj vara besiktad eller får jag köra med min racehoj?
A. Eftersom ingen MC försäkring gäller på bandagarna spelar det egentligen ingen roll vad du kör med, det viktiga är att Du är försäkrad och är du osäker på din personskadeförsäkring teckna extremsportförsäkring via ERV för att vara säker. Vi genomför besiktning på plats för att kontrollera grundläggande säkerhetspunkter.
Q.Vad kontrolleras på besiktningen?
A.Det här bör du se över innan du kommer på plats
- Däck, de slits hårdare och fortare på bana än vid normal landsvägskörning och även om du har mycket mönster kvar på sidorna men lite platt på mitten så byt däck, det har förlorat sin form som behövs för säker bankörning.
- Det får inte läcka någon sorts vätska från hojen, olja, kylare, bromsvätska skall vara tätt.
- Bromsklossar slits betydligt fortare vid bankörning och du vill ha bra bromsar på bana för att ha roligt, är du osäker, byt eller ta med extra ifall de tar slut.
- Kedja & drev är också viktigt, rätt spänd och inte utslitna drev.
- Hjärtefrågan är ljudet, vi kör med 95dB vid förbifartsmätning och är du osäker på ljudet så se till att ha dB-killer i när du kör.
Q.Hur fungerar en bandag egentligen?
A.Förutom att träffa andra likasinnade får man köra så fort man kan och törs (med hänsyn till andra förstås), man slipper rödljus och mötande trafik. Du har ambulans på plats om du tordes åka fortare än vad förhållandena medgav.
Inskrivning och besiktning, det är sånt som sker i tid på morgonen följt av ett förarmöte och startar det hela på utsatt tid.
På förarmötet går vi igenom regler och hur genomförandet av dagen går till och annan nyttig information.
På förarmötet går vi igenom regler och hur genomförandet av dagen går till och annan nyttig information.
Grupper? (grupper används inte vid öppen depå) Vi använder oss av olika hastighetsgrupper för att få ett jämnare flyt i grupperna och det gör olycksrisken mindre och även effektiviteten av själva körpassen bättre. Har man hamnat i helt fel grupp försöker vi flytta er till en lämplig grupp både via våra instruktörer och på dig som deltagares begäran.
Tidsschemat försöker vi hålla exakt, så du ska kunna åka fram till utsläppet 11.20 och förvänta dig bli utsläppt då utan att behöva vänta, visst förbehåll till om olyckan varit framme då försöker vi förmedla detta snarast på ett bra sätt till alla.
Tidsschemat försöker vi hålla exakt, så du ska kunna åka fram till utsläppet 11.20 och förvänta dig bli utsläppt då utan att behöva vänta, visst förbehåll till om olyckan varit framme då försöker vi förmedla detta snarast på ett bra sätt till alla.
Bonde? Du kan övernatta i depån från kvällen innan, visa hänsyn till eventuella andra arrangemang som varit där dagen innan så de kommer iväg som de ska. Det finns hotell och vandrarhem i närheten.
Depåkarta (klicka för större bild)