Det började med första kvalet som var 20 minuter långt, jag körde lite snabbare än som bästa tid på kvalet igår (58.3) och tänkte att det där ska väl räcka till 1:a led… men ICKE, en 5:e plats blev det! jag hade inte mer att ge det kvalet så det va att hoppas på uppehåll till kval 2.
Kval 2 blev lite hackigt, en vurpa precis i början rödflaggan ut. Flera stod kvar i depån med däckvärmarna på, jag tänkte att jag måste ut och köra för att komma på 1:a startled iallafall.
Jag var helt ensam på banan och jag förbättrade mina tider pyttelitegranna, 58.08 fick jag på laptimern och tänkte att kanske det räckte till 1:a men Mats (som efter 1:a kvalet låg 4:a och kört på 58.1) kanske hade förbättrat sig lite också så jag tog ett varv till.
När jag passerade start/mål visade laptimern 57.6(!!!) så jag tog och åkte in i depån direkt, pole position är bra nog tänkte jag 😉
Sen till racet var jag fantastiskt nervös, pole, det var mååååånga år sen sist…
Ut till race iallafall och provstarten gick jättebra!
Sen när den riktiga starten gick högg kopplingen till och jag kom var nästan sist ett tag, med lite aggression så var jag ändå 3:a in i S:et och och jag var skapligt frustrerad.
Jag ville ikapp helt enkelt och ut på varv 2 så åkte jag om Joakim Runhed in i S:et och sen var det bara att jag ikapp Nicklas Krey, inbromsningen till “nya sektionen” tog jag honom också, sen var det bara att lägga iväg!
Första flygande varvet gick på 57.8(!!) ett personbästa som höll flera veckor 😉
57:orna fortsatte och jag skapade en lucka bakåt med runt 5 sekunder, men det var här problemen började.
Bakdäcket höll bra de 10 första varven, sen blev det väldans halkigt. Magnus Berg som jobbat sig upp till en 2:a plats låg 3-4:a sekunder efter mig men jag fick inte till varvtiderna längre, medans Mange gjorde sina snabbaste varv i slutet på racet.
Med 2 varv kvar var bakdäcket riktigt halt och varvtiderna sjönk med typ 1.5 sekunder som sämst, Mange tog ikapp ORDENTLIGT och jag gjorde bort mig med bromspunkter när topphastigheten på rakan blev betydligt lägre eftersom utgången ur torparn blev väldans svårt utan grepp ut ur torparn.
Mange kom ikapp väldigt snabbt in i nya sektionen och var tvungen att bromsa om mig på insidan, jag hade tyvärr missat att han var så nära så jag började svänga och där fanns en Mange! oj oj, snabba beslut och det slutade med att jag valde escapen.
Först tänkte jag, f*n, f*n, nu är det här över, men sen kom jag på att man kan ju faktiskt fortsätta ut på banan igen!
Jag slog en blick bakåt och såg Joakim mitt i partiet och tänkte “tusan också, nu kom han om också”, Nicklas Krey på 4:e plats var långt borta så det var inga problem att komma ut och hänga på Joakim.
Direkt efter var jag besviken och arg, innanför hjälmen skyllde jag först på Mange, men med lite mindre adrenalin i ådrorna och lite eftertanke så insåg jag att om han hade gjort annorlunda hade nog både jag & han legat i gruset och det är inget nån av oss vill.3:e platsen behölls den sista biten in i mål, sista varvtiden blev trots allt 58.8 med ett bakdäck utan mönster kvar.
Trots allt en gooo 3:e plats och tävlingens snabbaste varv på 57.5 känns gött!
Grattis Mange till en väl värd 1a plats!(igen!)
Nästa gång ska jag försöka välja ett däck som håller HELA racet och inte bara halva 🙂
Alla varvtider finns såklart på Amigoo, värt att notera är att de 7 första ligger inom 1.1 sekund på bästa varvtid!
httpv://www.youtube.com/watch?v=aIJsrw3RfbE