Däckteori

Då har nästan hela säsongen gått och jag har kört på Dunlop däck i år.

Dunlop har fantastiskt många bemärkningar på sina däck, de jag kört på i år är

6838,6854,7712, 7813 är de bakdäck jag provat och resultaten är väl ungefär såhär

7712: funkar till +20 och runt 30 gradig asfalt, om asfalten är varmare blir de för varma och smälter
7813: funkar mellan +20->+30 grader och minst +40 i asfalten, gärna däckvärmare på 90 grader, annars blir det kallruggningar
6838,6854 är “samma” däck fast olika årgångar, fungerar fantastiskt bra så länge utetempen är runt +20 och asfaltstemp upp till +35

Slutsats av det här är att oftast funkar 6854 här i Svedala, varmare eller kallare så kan man köra på andra däck

Framdäck är en annan femma, de verkar hålla hur bra som helst oberoende temperatur och behandling

Jag testade deras nya för 2011 som har en ny dimension som är 120/70-17 istället för 125/75-17 och jag kan bara säga gott om det, fanstastiskt trevligt däck att köra med!

Det här var ett 7813 som kördes med på Sviesta, varvtider runt 57-58, utetemp var 19 grader (skugga), asfaltstemp på runt 35.
Helt fel val av däck, efter 10 varv var det inget grepp kvar, synd bara att det var 10 varv kvar av räjset :/

Så vad kan man dra för slutsats av det här? Eftersom Svedala kan ha rätt så olika väder och temp från dag till dag så borde man ha tre fälgar, en för vardera temperaturområde.
Men men… 7712 för upp till 15 grader, 6854 för 15-25 grader och 7813 för 20-30 grader.

På tisdag kanske man ska ta och testa Pirelli istället? 🙂 där finns SC1, SC2, SC3, och SC2 fungerar “alltid” och SC1 kan man ta om det är typ 25+