Under vintern har jag monterat på en oljekylare på hojen och haft isär en del saker och lyckats få ihop det mesta, första testet blev på långfredan i regn och några plusgrader. Det visades sig att något satt fel i kopplingen så den slirade, skönt att det var så dåligt väder att det ändå inte gjorde nåt att det inte blev nån mer körning egentligen.
Jag fick senare tillfället att testa så jag gjort rätt på Mantorp Park, med lite snö på morgontimmarna åkte jag dit med gamla regndäck på för att testa så allt sitter ihop ordentligt.
Efter några varv och en ordentligt varm motor började jag testade kopplingen på rakan med full effekt och allt satt ihop rätt! allt fungerade precis som tänkt och inga som helst läckage nånstans, underbart!
Motorn pendlade dock mellan 82-87 grader trots oljekylaren, termostaten som är original öppnar vid 82 grader så när det är lite kallt är nog den helt stängd för att sen öppna upp efter rakan där man haft fullvarv en bra stund, sen tar det ju en stund innan motorn går ner i temp igen så det är nog “by design” att effekten blir sådär när det är lite kallare ute. Hur eller hur så åkte en HRC termostat i efteråt som öppnar vid 62 grader istället, imorgon tisdag ska det testas hur det fungerar. Förhoppningsvis regnar det inte på årets första tisdagsträning.
Så snart är det igång på “riktigt”, från april till mitten på juli är i princip varje helg uppbokad på något som har med MC att göra. Jag ska försöka ha med familjen på så mycket som möjligt, utan dom blir det inte riktigt lika roligt 🙁