Ljudtest hos Linköpings Motorstadio

Eftersom jag själv höll licenskurs i Roadracing samtidigt så Robban Gull hade lovat att min hoj på en provtur runt banan för att få mätt lite ljud iallafall. Efter några rundor så fick han fram 93,94 och 95, ganska nära på sista mätningen

Det är dock ändå så att det är ett Watzaprovic helsystem utan dB killer monterad så det skulle ju gå att får den ännu tystare om det behövdes. Ska bli intressant om hur det går på de andra banorna, klarar den sig eller inte? det återstår att se, om några veckor kör vi Mantorp Park. såhär tredje gången i år man kör hoj så blev det årsbästa på 1.00.3, men när man kollar i laptimern och den säger att teoretiska bästa varv är 59.3 så gör man ju nåt galet, eller hur? 🙂

SVEMO SpecialReglemente punkgt

3.1.3 Ljuddämpning, alla klasser.
Tillåten ljudnivå fastställs ytterst enligt lokala miljöföreskrifter och Naturvårdsverkets
allmänna råd om buller från motorsport (NFS 2004:16). Svemos, FIM Europes och FIM:s
regler syftar till att begränsa omgivningspåverkan och klara myndighetskrav. Ljudnivå ska
hållas vid såväl fri träning, tidskval och tävling. Vid överskridande tas ekipage av banan och
ska vidta åtgärd innan ny körning får ske.
Ljudmätning sker enligt förbipasseringsmetod vilket innebär att ljudmätning sker på sådant
ställe att ljudet mäts 10 meter från där MC passerar under fullgasacceleration. Kravet är
enligt respektive banas miljökrav, dock max 95 dB(A).

2014-04-13 10.10.42