Ofta när man köper en hoj så tänker man inte så mycket på fjädringen egentligen, speciellt inte kanske att ställa in den ordentligt för ens vikt och hur man kör.
När man tävlar vill man ha en fjädring som fungerar bra för den körstil man har och för den fart man kör med, har man ställt in fjädringen och man blir nån sekund snabbare på banan brukar man behöva ställa om den för att det ska passa körstilen.
Det har även en stark sammankoppling med däckslitage och därmed ekonomi när man kör också, får man till fjädringen bra spar man däck och kan köra längre på samma däck, även race blir bättre eftersom man bibehåller samma grepp längre än annars.
Hursomhelst hade jag ordnat med lite egen körtid på Mantorp Park och samtidigt ha Fredrik Watz på plats för att hjälpa till med fjädringen, summa summarum kan man säga att efter 100 varv och ett otal förändringar att det blev betydligt bättre men är inte helt klar. Förarvikt har också ett starkt samband med fjädringsinställningar och vintern har inte magrat ur den här föraren nog mycket 🙁
Det har blivit mycket roligt de senaste dagarna, jobbat hårt med både hoj och kropp på banan. Sen har vi även utbildat ett 20 tal nya roadracingförare som jag hoppas hittar ut till tävlingarna så småningom.
Det har varit intensiva dagar på många sätt och nu fortsätter det såhär en månad till ungefär med LMS Klubbmästerskap, träning på Mantorp Park, tävling på Assen och sen innan midsommar SM tävling hos LMS igen.