Då har vi äntligen fått åka till Spa Francorchamps och den här gången var det solsken i sikte, långtidsprognoserna sa hela tiden soooolsken!
Själva resan går helt OK, inget felkörande den här gången och inga direkta bilköer efter vägen.
Väl framme blir det en liten springtur för mig och Micke, man kan väl säga att det var väldigt välbehövligt efter en dag i bilen och som lite extra är det otroligt kuperat jämfört med Mantorp! 😉
Vi blev incheckade till evenemanget, PCR/antigentester eller dubbeldos som var minst 14 dagar gammalt sen senaste sprutan var ett krav för alla deltagare och senare även publik som kom under lördagen.
Vi hade bokat box redan innan för att slippa packa med tält, packningen på den här resan var minst sagt tight!
Ut med hojar och göra iordning inför kommande två dagar med trackdays.
Torsdag morgon, vädergudarna är med oss, det lovas uppåt 25 grader, vindstilla och solsken i princip alla tre dagarna! Ut och köra.
Första intrycket är, vilken bana! Hur gör man? Eue Rouge med 18 graders lutning uppåt var svår, hur gör man för att svänga när man slår huvet i tanken typ? 🙂 Frågorna var många och väldigt många i gruppen var riktigt snabba redan på morgonen, själv åkte jag runt och kände mig som en vilsen tupp. Varvet är så lååångt att det tar ju nästan 3 minuter att träna på samma sväng igen och med pass som är cirka 20-25 minuter långa får man inte många chanser per pass. Det blir direkt några rödflaggningar på grund av att man inte följer gulflagg/dubbelgul och krascher så första passet blev avkortat. Pass nummer två ska väl ändå gå lite bättre med att få köra lite längre var planen, några varv körs och det är rödflagg igen. Denna gången var det Micke som gått omkull strax efter Stavelot och där går det redan ganska fort! När jag kom förbi såg det relativt OK ut men hur mycket ser man när det går i typ 100? När jag senare kom in så fattade jag nog inte hur illa det faktiskt var, Micke sa inte så mycket när jag kom in, det var först när jag var och hämtade en ny sticker som jag fick reda på av personalen att den brunnit. Tydligen hade tanklocket lossnat och sen började det brinna, som tur är så släcker de med skum istället för pulver här så lite bättre än förväntat klarade den sig. Det var först när Daniel undrade var medical centre var för att Micke skulle behöva dit som jag fattade hur illa det faktiskt var.
Med det i bakhuvudet var det att fixa lite lunch och sen åka ut till nästa pass, tiderna blev lite bättre men inte nog bra för att stanna kvar i A gruppen om jag inte bättrade på med några sekunder. Ladda om med nytt bakdäck till sista passet och tänkte att nu ska det bli åka av 😉 Tyvärr blev det passet inställt på grund av att nån la ut motorolja genom hela Eau Rouge där även två krashade i oljan tyvärr. Där gick pumpen ur lite kan man väl säga, hämtade en B sticker till fredagskörningen och får väl inse att chansen att fortsätta i A var körd. Med cirka 70 förare per grupp blir det förhållandevis stor fartskillnad i B gruppen på fredagen, det riktigt positiva var ju att jag och Andree hamnade i samma grupp!
Fredagen flöt på ganska OK, tiderna sjönk lite till 2.38 som bäst och det blev ganska många 37:or och det kändes riktigt bra, det var varmt och gött, uppåt 42 grader i asfalten och 25 grader i skuggan, mycket vätska går det åt och jag blir mer urlakad än vanligt. Banan är ganska fysiskt jobbig, inte så mycket “vila” som man kan tro, man måste vara med hela tiden, den enda vilan egentligen är på Kemmel Straight, där det är bara full gas och rakt fram/upp. Blanchimont där man börjar på 2a växeln och fortsätter upp till 6an för att sen avsluta sista vänstern på 5an inför bus stop ser ut som att man skulle kunna vila på men just nu fungerade det dåligt att åka 200+ med nedlägg och “vila”
Andree hoppar in som andre förare till endurancet så hojarna förbereds på fredagkvällen inför att tävla på lördagen. Besiktning, armband, transpondrar, tankningsprocedur och förarbyte. Även hur själva startproceduren ska gå till, de har med en warmupstart även på endurance här och det för att få ner nervositeten inför den riktiga starten.
Lördag morgon, ut och springa på morgonen, det går inte fort, kroppen gör ont och det är ju som ni kanske förstått ganska kuperat här 🙂 Göra sig iordning inför kvalet, minst 3 varv per förare för att kvala in, så ut och köra 4-5 varv sen in och byta förare för att sen köra minimalt antal varv för att kvala in överhuvudtaget. Sen blev det ett litet pass till för att få till bättre tid, vi kom in på en 30e plats. Andree gör ett grymt bra kval och om vi kan hålla ungefär de här tiderna så kommer i ligga riktigt bra till i klassen!
Ut på sighting lap, ställa upp med däckvärmare med elverk på gridden, warmup starten går och vi kommer runt igen och ställer upp, sen blir det lite rörigt, på franska berättas det att det är förskjuten start men vi får inte dra ut elverk igen så det blir cirka 10-15 minuter på stöd men med däckvärmare på för att försöka hindra att tempen sjunker för fort. Det blir en ny warmupstart och sen den riktiga starten. Nu flyter det på lite bättre och den riktiga starten går riktigt bra, vi ligger i totalen 11 efter några varv, sen smäller en ducati motorn på Blanchimont och lägger en sträng på cirka 1km och det blir safetycar i cirka 40 minuter. När väl SC släpper iväg oss igen är går det ganska sakta igenom i princip hela Blanchimont och det sprutar saneringsmedel nåt oerhört, det smäller överallt och nån halvblöt vit sanering från saneringsbilen sprutar över visiret så när bränslelampan börjar lysa så åker jag direkt in i depån. Här har vi tyvärr inte kommit fram till riktigt hur vi skulle göra så lite förvirring uppstår och bytet tar lång tid.
Första stinterna går bra och för oss bägge, vi ligger bra till i vår klass och med lite träning skulle vi nog ha chans på pallplats i 1000 Amateur. Andrees andra stint blir lite kort, han kommer in med en motor som inte låter riktigt frisk och sen var det bara jag kvar, jag tänkte att nu ska det åkas mycket hoj så vi är med, optimistisk som jag är…
Under min tredje stint känner jag mig helt slut i kropp & knopp, mer vila behövs så jag bestämmer mig för att gå in. Väl inne blir det att vi ska åtminstone ta målflaggen. DO IT Racing team har tyvärr inte så mycket att hämta längre och att tävla med en hoj är inget bra alternativ så det är egentligen bara att se till att ta den där målflaggen, även om vi inter får poäng så har vi åtminstone tagit målflagg.
Det är en otrolig upplevelse att tävla tillsammans med EWC och WSBK förare, man blir omkörd och de få svängar man ser dom framför är lärorikt! Banan är så lång så även under en hel stint är man inte i vägen mer än en gång. Banan i sig är fantastiskt rolig att köra, otroligt snabb på sina ställen samtidigt som den har två ställen där man lägger i 1:an. Jag kör ut på vad som blev näst sista stinten, tappade lilla växelpinnen så jag va tvungen in o sätta en ny, sen när jag åker ut på sista stinten åker den också av efter några varv, in fort som tusan, Micke monterar en ny pinne som förmodligen kommer hur länge som helst.
Eftrer 3 dagar är vi alla trötta och riktigt slitna, vi packar ihop oss och kommer oss iväg så småningom och tar lite kvällsmat i byn. Parkar intill det nedlagda hotellet och sover över en natt. Morgonen efter tar jag en springtur och OJ va kroppen känns sliten. Jag får se lite WRC bilar som är på väg till dagens tävling runt Francorchamps, de ska även köra delar av racet på själva banan men annars håller de sig på småvägarna runtomkring. Det är folk överallt redan vid 7-8 på morgonen för att få en bra plats runt WRC banan, överallt är det folk i alla ådrar på väg ut mot bansträckningarna! Härligt att se en by leva upp så mycket och som faktiskt verkar förstått att det går att leva på de evenemang som görs på/runt anläggningen.
Vi påbörjar resan hemåt och kommer så småningom hem, trötta och slitna, nu vila vi upp oss, lagar både oss själva och motorcycklar för att sikta på ett återbesök 2022. Det kommer att bli en anmälan till 6 Heures Moto 2022 också inklusive bandagarna med Bikerdays innan. Den gången hoppas vi på fler både till bandagarna och tävlingen hemifrån.
Om du är intresserad så berättar jag gärna om hur logistiken runtomkring ser ut, vilken tid det tar att åka och kostnader, just ping me 🙂
PB denna gång blev 2.35.7, hoppas på sol 2022 också och kanske lite snabbare! Jag är lite dålig på att filma och har inga riktigt bra fästen framåt, men här kommer en bakåt film https://youtu.be/ln7-3tKXlRc
PS: Varje gång jag tänker på Blanchimont och Eau Rouge (även Double Gauche) så får jag gåshud