Spännande återbesök med ONE Trackday Events: Körning på Mugello

Min första utlandskörning var 2012 med Fiver, nu, 12 år senare åkte jag dit igen med “samma” arrangör, ONE Trackday Events, denna gång en tre dagars körning veckan efter midsommar. Lastbilen kom och hämtade upp allt som ska med. Flyget med familjen fungerade bra, bara tåget som inte ville komma i tid så det fick bli bil istället till Kastrup.

Hursomhelst, de första väderleksprognoserna visade 30-35 & sol, sen vände det till regn och återigen regn. Jag tänkte, ska det verkligen regna såhär mycket i detta området mitt sommarn?

När vi kom på till banan på måndagen regnade det ordentligt, blött överallt, men hoppet är det sista som överger en! Det jag vet sen innan är att OM det bara slutar regna går det riktigt fort för denna bana att bli helt torr. Tisdag morgon kom, dimmigt & blött men INGET regn, vi hoppade över första passet och inväntade pass två eftersom prognosen för de närmsta timmarna sa inget regn.

När man väl kom ut på banan igen efter 12 år, denna är magisk! Helt fantastisk bana, innehåller allt man kan önska, snabba kurvor, långsamma kurvor, dolda krön, kuperad, ja allt det där man kan önska, dessutom med en liten bonus på rakan, bakhjulsåka på 6:ans växel! i “så fort man törs” går den upp på bakhjulet över den lilla bullen vid depåutfarten.

Vi fick köra resterande pass första dagen, fantastiskt! Sen fixade arrangören med lunch, fika och andra godsaker i boxen, man känner sig väldigt omhändertagen!

Boendet i Scarperia va ett litet mysigt hotell, om än att ACn slutade fungera efter nån natt så man behövde sova med fönstren öppna vilket släppte in de Italienska myggen, några 100a bett blev det!
Vi fick vara med om blixtoväder på lagom avstånd, sol & regn men det skulle visa sig vara rätt skönt ändå, 25 grader och mulet när vi körde.

Onsdagens körning bjöd på uppehåll hela förmiddagen, eftermiddagen var det racedags! Jag hade kvalat in i “GP” gruppen, snabbaste gruppen. Rullande start och det var 11a varv och kortaste körtid. Samma egentligen som ett vanligt race men inte lika kul som med stillastående start.

Efter lunch var det “warmup” + race, det kom regn och warmup:en regnade bort och någon grupp fick sitt race omvandlat till vanlig träning på grund av regnet. Mitt race skulle gå 17.30 och banan var tills dess helt torr, så det var racedags!

Nervös som få men “starten” gick OK, de framför var riktigt snabba och i början drog de iväg ganska ordentligt, men tack vare förhållandevis bra fart och uthållighet så efter varv 5 ungefär så började jag komma ikapp dom framför. Tyvärr var det några krascher och en röd flagga kom på varv 7 (eller 8a?) precis när jag börjat komma ikapp de framför ganska ordentligt för de verkade tröttna.

Det blev en arrangörsöl innan prisutdelningen som blev runt 19.30, den måste man ju va med på och under väntetiden tog jag en rejält svettig springtur runt halva banan.

Prisutdelningen blev av och det visade sig att jag kom på 3e plats(!!) i GP klassen, 2012 blev det en 2:a plats men då i 8a grader och ösregn 😉
En pokal! Spelar ingen roll att den inte betyder nåt i nån serie, men av de som var där och körde var jag 3a!
Det blev en god pizza till middag, även denna kväll… men jag råkade “läsa” menyn fel så det blev visst en pizza till förrätt också 😉

Torsdagen och sista dagen, det blev fint väder idag också, detta var egentligen enda dagen prognoserna hela tiden visat att det blir fint väder.

Det kändes riktigt bra med körningen och till efter lunch åkte det på Pirelli’s SCX däck, först ett att förstå hur bra grepp det är, sen ett nytt till att panga på sista passet.

Det gick i princip som planerat, bästa tiden blev 2:01.271 och det blev 4:e snabbaste varvtid på detta eventet!
Ganska nöjd med körningarna och banan, arrangören (både ONE Trackday och DG Sport) får 5 av 5 möjliga slicks i betyg.
Det packades sen ihop och vi satte oss i bilen för avresa mot Rimini för sol & bad några dagar, vilket är en helt annan intressant historia.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.