Spa Francorchamps 2022

Då har vi varit till Spa Francorchamps igen! 

Det gick inte riktigt enligt plan men det blev bra ändå. I våras var planen att köra endurancet på söndagen, jag fick ihop några som kunde tänka sig köra om man fick plats på bandagarna (vilka var slutsålda i mars tyvärr). Två veckor innan endurancet fick jag två platser extra när någon delarrangör avbokat lite platser men tyvärr hade de två förarna bokat upp sig på annat den här helgen och till sist fick jag en plats för bara träningen och Rasmus hängde på ner för att köra den här fräcka banan.

Så vi åkte ner tre stycken för att köra två trackdays helt enkelt, två förare och en hjälpreda så vi sköter oss 😉 det är alltid bra att ha med någon som inte kör när man bara är två eller tre personer om utifall något händer, man vill ju kunna komma hem.

Resan gick som planerat i princip, de 60 milen från Travermunde tog ca 9 timmar inklusive mat/tank-stopp och Stau på vägen. Ibland får man rekommendationen att ta en omväg runt en olycka/vägbygge men med 14 meter ekipage och husbil är det inte alltid “omvägarna” blir så bra så vi höll oss till de stora vägarna och chansade inte på reroutes.

Väl framme så fick vi boka en sån där “Endurance” box, väldigt nära utsläppet så för väl del så var det bra och även för den värme som var så var det skönt att va i ett svalt “betongrum”, med runt 30 grader skuggan var viktigt att hålla koll på vätskenivån och energi. Det är svårt hålla uppe energin när det är varmt och åtminstone jag har svårt att äta ordentligt i värmen så med lite Maurten energidryck så fick jag upp energin på eftermiddagen för att orka med de sista passen.

Körningen då? Jo, den riktigt bra, jag tror jag tangerande mitt gamla personbästa redan på andra passet första dagen. Banan är helt fantastisk, avåkningszonerna är betydligt bättre än förra året, Eau Rouge har de flyttat läktare 30-40 meter bakåt för att få till det bättre där, sprängt bort berg och byggt den där nya läktaren som syns på bilden där. Mycket ny asfalt och noname var omdragen lite för att få bättre avåkningszoner, 90M€ har lagts ned på säkerhetshöjande åtgärder runt banan.

Jag ringde Jesper Pellijef för att fråga hur han kör i Noname, jag fick inte till det, sen gick vi igenom några kurvor till och jisses vilken skillnad det blev, varvtiderna kanske inte blev så otroligt mycket bättre men säkerheten ökades i flertalet kurvor markant! Näst sista kurvan pushade jag framdäcket rätt hårt och la nog 100m svart spår med framdäcket i 200++ men efter ett litet samtal så slapp jag sånna överraskningar. Lite saker/växlar ändrades och det kändes riktigt bra, så till slut förbättrade jag personbästa med nästan 2.5 sekunder, vilket i sig kanske inte är så mycket på 7km bana men för mig var det en stor förbättring i många spårval, mycket lärande om hur man kör och spårvalen blev mycket bättre. Hade vi kört endurancet hade jag förmodligen kapat nån sekund till men det får bli för 2023.

Vi träffade på de två andra Svenskarna där också, Markus & Daniel, jättekul med fler från hemtrakterna med dit, jag skulle gissa att de också var ganska nöjda med bandagarna och arrangören 🙂 

Banan har allt man kan önska, mycket höjdmeter, chikaner, slow corners, högfartskurvor (270+!), vänster & höger kurvor, bakdäcket slits lika mycket på både höger och vänster sida. Anläggningen i övrigt är fantastisk och hinner man med och se miljön runt anläggningen är den också väldigt naturskön.

Två härliga dagar med Bikerdays / DG Sport som är en fantastisk arrangör och hjälper till med allt som tänkas kan, mycket omtänksamma allihopa.

För er som inte åkt dit och tycker man måste va snabb och så vidare för att åka till Spa Francorchamps, det finns precis som alla bandagar här hemma grupper för alla och alla farter så tveka inte! Det skulle vara jättekul om vi kunde åka dit 20st, precis som vi gjorde till Assen får några år sen, ett äventyr som man kommer ihåg för resten av livet. Jag hjälper gärna till med resan och hur jag gjort för att åka dit om ni är intresserade.