Idag var det LMS Klubbmästerskapsfinalen, 3:e och sista deltävlingen i år. Det var ganska mycket på gång idag, funktionärskörning/trafikövning på förmiddagen, KM på eftermiddan, gokart och grillbuffe på kvällen.
Det mesta funkade OK, maten var fantastiskt god, MC Målet fixade frukostmacka till alla funktionärer, en god lunch, fika och grillbuffe på kvällen. Måhända att man ibland överdriver det här med mat, men god mat gör så himla mycket för humöret och vad är inte bättre än att få hålla på med det man älskar OCH äta jättegod mat, livet är bra gött ibland!
Hur gick det racet? Ja, det blev lite avsnoppat, en krasch gjorde att det blev rödflagg efter tre varv och sen full omstart av racet. Efter en timme blev det start igen, upptaggningen inför racestart två var inte alls lika bra som till första, inget stämde riktigt, mycket bakhjulsåka så min ändring av att förlänga hjulbasen 1cm var såhär efteråt en mycket dålig ide.
Omstarten gick sådär, kom iväg OK men Mattias Wikberger gjorde en ännu bättre start och tog starten och stack sen iväg. Jag låg efter Pär Johansson i några varv men körde sen om honom på yttern in i S:et. Sen var det bara att försöka hålla i, jag visste att bakdäcket kanske inte håller 18 varv och absolut inte efter omstart efter 3 varv på första delen.
Fortsatt,då, jo, Pär är ju ingen duvunge i den här sporten så jag kände på mig att han kommer ligger precis i arslet på mig och om jag gör nåt sorts misstag kommer han va där och ta tillvara på det direkt.
Efter det slit jag hade med hojen under racet blev jag väldigt trött, gjorde misstag och tappade tid, tappade fokus, jag tappade det mesta och Pär var på hugget in i korkskruven de sista två varven. Han var uppe nästan jämsides i inbromsningen men när han var där, jag kunde bara inte släppa det, det får inte ske, ut med bromsen och låta hojen gå in in i sväng. Det gick vägen ända till målflagg, den här gången var det 0.5 sekunder till Pär istället för 0.05 som det var på Mantorp Park 🙂
Hojen var ganska oredlig, svårkörd och allmänt kinkig, dags för bromsbeläggsbyte och ska korta av hjulbasen igen till den jag körde med innan så fjädringen kan jobba som den är inställd för.
Söndagen kommer bestå i en del garagetid, förberedelse inför Assen, däckbyte, omdrevning, fixa bromsar och börja göra iordning packningen inför avresan på onsdag.
Stort tack till alla inblandade, min fantastiska fru som var på plats med barnen, tog hand om mig under dagen och såg till att allt fungerade fantastiskt bra.
Med lite tur blir det en KM Serie nästa år också, samma upplägg såklart!
Mera KM 2017!