SEC #1 2017 Racerapport

Stensby Racing
Stensby Racing
SEC #1 2017 Racerapport
Laddar in
/

Det värsta med att umgås med DO IT Racing team ett helt dygn är att man får sån träningsvärk i skrattmusklerna, det gör liksom ont fortfarande i ansiktet!

Att dela bil med en övertaggad Micke hela vägen från Mantorp till Knutstorp var… hur ska man säga? en upplevelse i sig 🙂
Hursomhelst, väl framme och vi började packa ur och det mesta blev ju bra, Fritte fick provtanka efter några timmar och de fick till tankutrustningen riktigt bra till sist.

Eftersom det här var första gången hela teamet träffades så får man väl säga att den här tävlingen blev en träning på hur vi fungerar tillsammans på plats, vem gör vad, när och hur.
Planen från början var att köra en träningsdag tillsammans för att reda ut allt sånt här innan tävling, men plötsligt dök Knutstorp upp i Endurancekalendern och de planerna förstördes.
Det gick väl ganska bra med de tekniska förberedelserna på kvällen så där kände vi oss rimligt med i matchen.

Jag har aldrig haft depåpersonal med ute på tävlingar så det här med depåtavla var nåt nytt för mig, jag hade skitsvårt att ens lokalisera vart “vårt” hål i nätet var så när väl tavlan hängde ute missade jag den ofta. Får nog märka upp platsen med nåt mer så man ser den lite bättre.

För att vara lite med i matchen under dagen tog jag ett flygande varv runt banan med joggingdojjorna på, 3.7km joggingtur, perfekt för att få igång kroppen!

Det blev lite roddigt på morgonen innan kval, vi visste inte riktigt om man skulle 9.00 eller 10.00 på kval förräns förarmötet.

45 minuter kval och alla måste köra minst 3 varv. Det gick väl ganska bra, förutom att jag missade pitboarden… för övrigt tog vi Pole Position av Enduranceteamen!

Lite tankande och byte till nya fina Bridgestonedäck sattes på mellan kval och till starten ska gå.

Daniel startar och endurance start är lite annorlunda än det man är van med, avstängd motor, springa till hojen och starta.
Tyvärr startade inte hojen med växel i så det blev att putta igång den, från den här filmen sett är det kanske inte det smartaste.. men vad gör man inte för teamet? (nästa gång ska jag ta mig IFRÅN raceline betydligt fortare om jag skulle behöva putta igång den igen…)

Efter den där starten verkar inte Daniel få upp farten riktigt och vid ett tillfälle med SafetyCar(SC) så satte Teamchefen Camilla ut skylten för IN, Daniel bytte till Micke. Efter att Micke kört runt 40 minuter kom han in lite hastigt och trodde det var soppatorsk, jag får på mig de sista kläderna, vi tankar men får inte jättemycket inte tanken så tomt var det inte.
Väl ute så hackar och spottar den när man varvar mer än 9-10000 nånstans, efter 10 varv åker jag in igen och Daniel får gå ut och köra för att se vad som kan vara fel, det är ju trots allt han som känner sin hoj bäst. Han får upp ett bra tempo och håller sig ute ganska länge men kommer in efter en stund och byter så Micke får ut och köra igen.

Efter en längre stund kommer Micke in igen, lite hipp som happ sådär, han hade visst kraschat i hästskon, banans långsammaste ställe och man kan lätt förivra sig lite på gasen ut ur den om man vill köra om samtidigt. Som tur var hände egentligen inte så mycket med hojen, det värsta var att fotpinnen gick av så Fritte fick montera dit en ny.

En kvart eller så senare så var hojen klar för att köras igen, det satt även ett nytt bakdäck på så det skulle hålla resten av racet. Full tank och sen ut på banan igen.

På själva banan var det intressanta omkörningar, speciellt när man var tvungen att ta in ALLT i svängarna, vilket i sig är jättekul tycker jag, men att sen känna pressen på sig att åka ifrån såpass mycket att man inte riskerade bli omkörd på rakan igen blev ganska påfrestande, man fick tänka hela tiden och tajma in vart och hur man gjorde saker, det var liksom ingen ide att köra om på sista fjärdedelen av banan för då blev man omkörd igen på rakan.

Efter en lång stint och förmodligen nära soppatorsk så kom målflaggen iallafall och vi slutade trea! Helt fantastiskt, med 4:a varv till fjärdeplatsen och 16 varv efter 2:an. Mycket lärdomar från det här och man får hoppas på att det går bättre nästa gång.

Avslutningsvis vill jag tacka hela teamet för en god insats! Detaljer löser sig med tiden och vi ska framåt!

Nästa race blir på min frus födelsedag(21:a maj) på hemmabanan Sviesta i Linköping.

Över och ut för denna gång.