Då har vi avklarat två dagar på Mantorp Park med Valhalla Racing.
Riktigt varma dagar med närmare 30 grader på eftermiddagen. Jag åkte runt och försökte lära mig en lite ny körstil efter att jag bytt slirkoppling, det sitter numera en suterkoppling i istället för standard. Det i sig gör att den beter sig ganska annorlunda vid nedväxling och allt blir mycket mjukare vid inbromsningar och nedväxlingar, inget hopp och studs alls. Man kan även ta flera växlar åt gången utan att bakhjulet låser upp totalt, vilket är en helt ny känsla för min del.
Så det tog lite tid innan man lär sig köra med en helt annan motorbroms 🙂 Hela första dagen blev det åka och träna på hur man gör och flytta bromspunkter med mera för att motorbromsen blev mycket mindre nu, känslan i slutet på dag ett var att det här kommer bli jättebra.
Jesper Pellijeff va där med sin Honda CBR1000RR-R SP, vilken skönhet! Som med alla nya hojar (speciellt när det är en helt ny modell) är det problem att få tag på grejjer och få allt att fungera för att tävla med. Nya Hondan är URSTARK och dessutom körbar från kartong. Snälla tomten, jag önskar mig en sån.
Lite småservice på hojen på kvällen, en vända till Björsner för att få en spricka i avgassystemet fixat (han hittade visst 3!), den blev visst inte mindre under dagen, lite nya däck och bromsoksservice (tvätta & putsa). Dag två tänkte jag att allt ska sys ihop för att försöka åka lite fortare. Första passet blev riktigt bra, redan 4e varvet blev det en 1.20.0 och sen kom 1.19.748 på laptimern, 1 tiondel från PB, det här kommer bli en bra dag!
Martin & Maria hade kommit på torsdagkvällen för att köra fredagen, så Martin skulle få köra lite Honda pass nummer 2 tänkte jag och sen på med en SC0 till pass 3 och försöka ta det där PBt.
Martins pass går finfint, det skiljer 25kg mellan mig och Martin så allt är väl inte perfekt men han tyckte den va fin i chassit iallafall. Lite småändringar men sen så.
Pass 3 kommer och det sitter en ny fin SC0 på och på utvarvet känns det helt OK att nu ska det gasas på lite mer, lägger in hojen i depåsvängen och ger gas…. där går den på 3 cylindrar och det är bara att vika in i depån och avsluta passet. Förmodligen elproblem med huvudkabelhärvan efter att jag varit där och rotat när jag bytte quickshifter, HRC kabelhärvan är ju 10+år så det är dags att byta ut den då kanske! Jag packar ihop och får inse att det där gamla PBt får va kvar till en annan dag.
Ut på webben, klickeklick och sen är förhoppningsvis en ny härva på väg hem. Största nackdelen var att det här va tanken att vara sista körningen innan Brno i september, så när jag bytt ut den här så behöver jag leta reda på nån trackday till att se så allt fungerar innan Brno. Tur i oturen är ju att det va bättre att det hände här än på Brno, lite längre bort och hade varit väldigt trist att stå still där.
Känslan va bra och lite nytt har man lärt sig så jag är ganska nöjd ändå. Valahalla som jag inte åkt med förut fungerade jättebra, tider hölls, maten var god, personalen trevlig och allt var bara sådär bra.
Efter det hela blev det after race i poolen såklart, riktigt härliga dagar!