Det har nu varit min första SM tävling sen jag bröt nyckelbenet på den samme tävlingen för två år sen, det var med viss nervositet jag begav mig av till banan på torsdagskvällen för att packa upp allt.
Fredagen den 13:e var det träningsdag, jag har inte besökt banan på 1.5 månad och heller inte kört hoj direkt jättefort på densamma tiden, så det blev som att åka ut som första passet på året igen.
Hojen kändes väldigt bra att köra och allt sånt stämde, men min fysik kunde ju ha varit bättre plus att nervositeten spelar mig ett spratt ibland och man spänner sig på fel sätt och det blir mjölksyra på fel ställen.
Hursomhelst, det var bra att få köra ett pass, pass två regnade bort tyvärr 🙁
Lördagen den 14:e är det racedag, ett kval om 30 minuter och race på 24 varv, 24 varv på Sviesta är ganska jobbigt jämfört med till exempel Mantorp Park eller Gotland Ring där du har möjlighet att vila minst en gång per varv, på nån raka eller långa böjar.
Som sagt, det blev inga fantomtider, vi hade även 10m/s mot/sidvind på rakan (och uppåt 15m/s i byarna) och på kvalet upptäckte jag att styrdämparfästet lossnat och utan det blir det ganska jobbigt ut ur torparn där det är mest bakhjulsåkande och får man framhjulet lite snett är det fulla styrutslag utan styrdämpare. Vid ett tillfälle höll det på att gå riktigt illa men som tur var höll jag mig på hjulen.
Jag kvalade in som nr 11 och kom i mål som 4:a efter ett lååångt race och jätteroliga fighter, ett jättekul race utan några direkt incidenter (film kommer).
Efter parc ferme så blev det några diskningar på grund av felaktig utrustning på några MC så det slutade med att jag fick en 3:e plats i Superbike!
Söndagen den 15:e blev en jättefin dag utan så mycket vind och det resulterade direkt i bättre varvtider för alla.
På lördakvällen ringde jag Jari Tuovinen och undrade vart han höll hus nånstans, han skulle ju tävla (en jättetrevlig och snabb kille från Trollhättan som jag träffade i Portimao).
Han hade avanmält sig för att han inte klarat ljudet på sin Ducce medans det på lördagen var 3 andra likadana Duccar på plats och tävlade som klarade ljudnivåerna. Efter lite pratande med tävlingsledaren som alltid är tillmötesgående och behjälplig när man har problem så löste vi de administrativa detaljerna runt 23 på lördakvällen 🙂
Jari var på plats på morgonen, utan sömn och utan knappt kört banan innan kvalade han 6:a, några hundradelar före mig 🙂 (som jag skrev innan, han är snabb!)
Hursomhelst, jag kvalade 7:e plats och hoppades på att kunna förbättra mina tider från gårdagen radikalt.
Undret dök dock aldrig upp, bästa tid blev 57.5 (personbästa är 57.4) och efter att ha försökt i 5 varv att ta mig om en BMW så gav jag upp, med 10 sekunder till den bakom mig så drog jag ner på tempot lite för att mjölksyran i armarna skulle hålla sig borta.
Det är lite surt att ha 30hk på mindre än BMW:arna när man kommer ut på rakan, även om man är bredvid i utgången och gasar fullt tappar man 50 meter på rakan som man sen tar in nästan allt i inbromsningen, men det hjälper liksom inte 🙁
Summa summarum, jag kom femma på söndagen med många 57.5 tider, vilket jag är jättenöjd med och Jari den rackarn knep 3:e platsen 🙂
För att få till varvtiderna mer nu så är det inget att göra med hojen utan med kroppen, ut och träna mer, så fort min cykel kommer tillbaka från en kompis som lånade den till Vätternrundan så ska det cyklas! 🙂
Nästa tävling är om två veckor på Mantorp Park, det är då Danska mästerskapen vilket i sig kommer bli jätteskoj och jag hoppas på att kamma hem nån pokal därifrån också, för den banan, den kan jag åka fort på i år!
Tack alla som kom förbi tältet, alltid trevligt med publik som kommer och hälsar på! och det där depålivet, det är jäkligt skoj, jag saknar det jättemycket och äntligen, 2 år senare, fick jag uppleva det igen!
På Amigoo.se finns varvtiderna från Race1 och Race2 (resultatlistan från Race1 är annorlunda pga diskningar av tävlande)
Vi ses snart igen på en bana nära dig