Det har gått ett tag sen jag skrivit nån racerapport men det har hunnits med en hel del de senaste veckorna.
På Mantorp Park var det Zenergy Racing tävlingar, både korta och lite längre, de har nåt som de kallar GP Challenge som är 30minuter plus 1 varv.
Jag har även lyckats med en krasch på på banan, det är några år sen sist så det var väl kanske dags… lärdomen från den här gången är, kör inte för sakta om det är kallt ute, då blir däcken kalla och chansen är högre att man kraschar…
Sprinttävlingar gick sådär, 8:a ena racet och 6:a det andra, ingen pokal den här gången och vinnarens bästa varvtid under racet var 4:a sekunder snabbare än mitt snabbaste så det var inget konstigt i det, dock har jag inte sett någon köra så fort på den här banan på många år (På MC).
1.16.2 är grymt fort, sista snabba tiden jag hittar annars är PRO Superbike i juli 2012 på 1.15.8, försökte hitta den där beryktade 1.14.8 men hittar inte när det skulle gjorts. Jajja, fort gick det ändå med 17 gradig asfalt!
Fixade jag inte sprintracen så fixade jag GP Challenge, första racet vann jag med 2 sekunder till 2:an, samma kille som kom 3a i sprintracet senare…
Hela helgen avslutades med en GP Challenge och jag låg på och körde ganska jämna tider på 1.20 1.21 i 23 varv, ganska skönt efter en krasch och en himla massa körning att faktiskt klara av det in i det sista, bådar gott för endurance!
Sen gick det några dagar och det närmade sig SEC deltävling två på Linköpings Motorstadio, en hel del förberedelser gjordes dagarna innan, testade massor, gick igenom massor och det kändes riktigt bra när morgonen kom, förutom REGN och att vi inte hade nya bromsbelägg så vi kunde inte köra mer än de 3 flygande varven som varje medlem i laget måste göra.
Regnet försvann och banan var torr när vi kvalade, under eftermiddagen var det ca 20 grader och strålande sol så mycket bättre väder kunde vi inte haft.
Vi gick ut och kvalade direkt vid 9e snåret och den tiden räckte till en 7e plats på gridden, vilket är helt OK när vi ska köra 6 timmar 🙂
Den här gången är vi betydligt mer synkade, vi har gått igenom mer saker inför racet, vem som gör vad och när, signaler etc så det inte blir missförstånd 🙂
Starten blir lite sen för de får inte till startgridden som det ska, ca 11.20 går starten.
Micke tar starten fint, ligger ute och kör första stinten, allt flyter på ganska bra, vi ligger bra till.
Lite tidiga byten när pacecar är ute, tankning och förarbyte verkar ta ca 3 minuter vilket i praktiken betyder att vi förlorar 3 varv.
Jag kommer ut som 3e gubbe och är taggad till 1000, lägger iväg ett jäkla tempo första 10 minutrarna men lugnar sen ner mig lite, åtminstone mentalt, varvtiderna stannar på mellan 58-60 sekunder per varv som oftast.
Det visar sig att det går inte att köra mycket mer än 1 timme på tanken, den drar mycket soppa! De andra med 24L tank kan ligga ute 1.5H vilket gör att vi måste tanka oftare också, förlorar mer tid… Men men vi håller i och kör, det händer lite tekniska fel under resans gång som gör att vi tappar tid i depån men på totalen gick det OK. När vi väl var ute på banan skötte vi oss riktigt bra!
Bridgestonedäcken håller i väldigt bra och vi kör faktiskt 4a timmar på första däcket, BST levererar fina sulor!
Till nästa race på Anderstorp kanske hojen börjar komma i form för att vara en Endurancehoj 🙂 Det tar sin tid att få alla små saker på plats som man inte tänker på när man kör sprint race / korta pass enbart.
Vi blev till slut 3a iallafall, Antikrundan körde 300 varv precis, Gällros & Miltons körde 298 varv och vi körde 294, det kändes väldigt tight efter 6 timmar (fast inte som Le Mans 24H med 19 sekunder mellan 1an och 2an!)
Med lite tur kommer Roadracing.se publicera en film med vår hoj med, vi hade en Nikon 360 graders kamera monterad på hojen under 2 timmar (ca timme 1 och 4), ska bli riktigt intressant att se sig själv på hoj (och andra såklart!).
Känslan efter det här racet är mycket positivt, laget funkar mycket bra, vi vill framåt och köra mera tillsammans, snöbollen är i rullning!
Nästa race för min del är KM den 23:e(!) och sen är next stop Anderstorp! och direkt efter det kanske det blir SM Superbike på LMS, men det är bara 3 dagar emellan så jag avvaktar anmälan för att se hur kropp & knopp mår efter Anderstorp!
Ett stort tack till Daniel som lurade in mig i det här i vintras, Micke som börjar hitta formen igen och våra mekaniker/hjälpredor för helgen var Fritte Ingerlund och Anders Nilsson, utan er hade det inte gått såhär bra!
Självklart hade jag inte kunnat ställa upp alls om det inte vore för mina härliga sponsorer, ICA Signalen, BST, ZID & HaMi.
Jag vill avsluta med att be alla tänka på varandra mer, en olycka händer så lätt, en av mina största idoler krockade med bil när han var ute och cyklade och dog igår, Nicky Hayden the Kentucky Kid #69, det för ont i hjärtat att du inte är bland oss längre. I 15 år har jag följt din karriär, följt dig på nätet, både den roadracingdelen och dig som privatperson, din familj & vänner verkar fantastiska, du lämnar inte ett öga torrt❤️
Over and out för den här gången, vi ses i depån!
PS: Tack för fantastiska fotografer, de jag kan namnen direkt på är Leif Daremo och Björn Nordgren
SEC – Race – laptimes Alla varvtider från racet. Resultat hämtat från raceresults.se