Då har vi varit till den härliga banan Spa Francorchamps och tävlat i 6 Heures Moto.
Förarna som körde var jag själv, Mattias Boström & Jan-Owe Bengtsson, teamledaren Lotta Kronåker-Boström och den medföljande mekanikern Anders Holmberg, senare kom även Olle Rosenquist på lördagen för att hjälpa oss med tavlan vid muren. Förarna må vara viktiga, men de klarar sig knappast utan hjälp, så fort nåt händer, vädret slår om eller liknande är dessa ovärderliga.
Hemkomna efter tre dagar på Spa Francorchamps. Första dagen började med regn och mestadels blöt bana under dagen, upptorkande ibland för att komma en liten skur som gjorde banan blöt igen. Men vi var ute och körde för att få lite “känning” av banan. Det var ett brutalt bra grepp i regnet men ingen av oss pressade något speciellt, det var först på söndagen det gällde nånting och på lördag väntade uppehållsväder.
Med lördagen kom solen och många ville gasa på ordentligt, vi har 5 pass per dag, lite olika längder och med fredagens regn var det många som tog i ända nerifrån tårna. Pass två blev väldigt kort, likaså pass 4a. Det gick lite fortare iallafall till slut men inte som förra året, 2.36 som bäst på lördagen men det fick duga denna gång. Jag har svårt att gå från lågfartsbanorna här hemma till banor där det gäller att hålla full gas och knäskrapa i 250+ eller lägga om från höger till vänster över ett blint krön (Raidillon) på 4:ans växel med full gas, förutom över själva krönet, och knäskrapa åt bägge håll.
Att strax efter Raidillon lägga i 5:an för att i nästa lilla böj uppför Kemmel Straight slå i varvstoppet en kort stund för att sen fortsätta dra på 5ans växel när hojen blir mer upprätt för att senare nå 280+ i slutet av uppförsbacken innan Les Combes. Senare högfartspartiet går man från 2:an till 6an med nedlägg åt höger för att sen dippa av gasen lite, lägga över åt vänster och dra fullt igen, sen från 6:an till 4:an för att ta den sista vänstern innan Bus Stop.
Hur gick tävlingen då? Jo, vi gjorde bra ifrån oss tycker jag, vi startade som nr 46 på griden och jag fick äran att ta starten. Vi kom iväg bra, höll bra och jämna varvtider, inga konstigheter, inga krascher. Jag missade lite i kommunikationen med Olle på muren så Jan-Owe var inte klar när jag kom in efter min andra stint, i övrigt skötte sig teamet jättebra och vi slutade på en 23:e plats i 1000 Amatör klassen med 107 varv på dessa 6 timmar! När det var cirka 40 minuter kvar och jag var ute på min sista stint, bränslelampan tändes precis innan Bus Stop så jag signalerade Olle att jag kommer in, när jag kommer kommer till Stavelot (kurva 15 av 20) igen så öppnar sig himlen och det vräker ner regn. Jag hade tur att det kom i en av lågfartsdelarna, bara 2ans växel, 1 minut senare så är det 6an full gas! Ingen var riktigt förberedd på detta men vi kom ut igen och Mattias fullföljde racet, en krasch i kurva 1 gjorde att det med cirka 15 minuter kvar blev rödflaggat. Alla klarade sig utan krasch och ett väl genomfört race, underbart!
Länk till resultat
Resultat från 6 Heures moto 2023
Resultat från 6 Heures moto 2023 - varv för varv
Ska vi göra detta igen? förmodligen blir det race på Spa Francorchamps 2024 också 😉 Vill du hänga med och köra en fantastisk bana? Som det ser ut just nu kommer ONE Trackdays event att åka ner 2024 också, så transporten är lösbar om man inte vill köra själv till banan.