Det var dags för långlopp på Rudskogen, 8 timmar!
Jag hade kollat upp om det fanns någon ledig plats med SMC Väst i deras licensgrupp på tisdagen så man kunde köra lite på den här härliga banan innan kvalet på tisdag kväll. Eftersom resan dit ändå hade börjat ganska tidigt på tisdagen tänkte jag att ta mig dit måndag kväll istället så man kunde få köra lite Honda på dagen, kvala på Antikrundans Kawa på kvällen och köra Endurance på onsdagen.
Själva resan dit blev lite annorlunda, på fredagen innan hade vi varit och hämtat en husbil(!) så jag körde dit den med släpet hängande efter, länge sen jag körde 14 meters ekipage!
Väl framme var det lite stök o depån med vad som var brandgator, transportgator och vart man fick stå 🙂 rörigt värre var det.
Tisdagsmorgonen började med dag 200 på min runstreak tillsammans med Martin Nilsson runt banan, härlig start!
Det var ett tag sen jag körde på banan så första passen gick åt att hitta runt igen. Ett slitet bridgestone fick stå för de första passen som inte blev bättre än 1.34 nånting. Efter lunch åkte ett nytt fint däck på och ett nytt personbästa sattes på 1.31.6.
Sen vart det SMC’s KM till sista passet, kvaltiden som sattes på förmiddan gav en 8e startruta. Starten gick och jag tror jag var 4a in i första sväng, sen är det lite diffust men Maccan låg framför och långt nere i Angst körde jag om honom på innern, kanske lite oväntat men det gick ju bra 🙂
Jag jobbade på framåt och låg bakom Rickard Winblad, försökte ta mig om några gånger men han knep tillbaka platsen omgående. Jag fick inte till det riktigt och ut ur sväng är det svårt att hänga med R1orna med “anti allting” påslaget, man får va mkt fin på gasen för att hänga med, sladd eller wheelie är inte direkt optimalt även om det ser kul ut 🙂 (det är även kul men går inte så fort…)
En ganska kul grej var när Rickard låg först, jag tvåa och Jimmy trea i sista svängen ut på start och mål, jag på insidan om Rickard, Jimmy snett bakom mig på utsidan och jag tänkte att nu ska jaga försöka få till det ut på rakan. Tyvärr träffade jag “bumpen” och det blev bakhjulsåka på insidan Rickard & Jimmy, den som knep det hela var Jimmy som sen låg etta för resten av racet.
Näst sista varvet försökte jag på flera ställen att köra om Rickard (även om jag hade dålig koll på att faktiskt var näst sista…), Rickard gjorde ett misstag i “Slaktarn” men jag knep inte den chansen bra nog för att ta den. Nedför Angst stängde Rickard till det flera gånger så jag kunde inte ta honom på innern där heller 🙁
På sista varvet gör Rickard samma misstag igen i Slaktarn fast den här gången tänkte jag att han inte ska få tillbaka platsen riktigt lika lätt 🙂
Det var några tighta kurvor innan målgång men jag lyckades hålla mig framför Rickard den här gången 🙂
Kul race var det även om personbästa inte förbättrades något under racet 🙁 men det får bli nästa gång.
Hur gick det med Antikrundan då? Jo, lite chassiinställningar under träningen och kvalet gjorde att det inte blev så mycket köra för min del, Martin som har bäst känsla för chassi fick köra och ge feedback på vad som hände på ändringarna.
Vi kvalade in med en 1.34 tid, vi var med iallafall! Onsdag morgon 8.10 var det dags för start, Martin tar starten snyggt, är iväg som nummer 2!! Martin hinner köra cirka 3 varv innan någonting händer och han får åka med låst bakhjul nedför Angst, cirka 200km/h när det låser upp sig! Helt otroligt att han inte står på öronen!
Starten av racet
Ingen loppa på stiftet direkt utan ventilhaveri 🙁 race over och det är bara att packa ihop och åka hem.
En gammal kompis kom och hälsade på från Lysekil också, istället för att se mig racea så fick jag guida honom runt lite på banan, depån och så vidare och berätta hur det funkar. Jag tyckte han skulle ta sin KTM 790 och köra lite bana med!
Jag var kvar till efter lunch nån gång och åkte sen hem, 6 timmar senare var man hemma.
Film från Rickard Winblads MC