Hej hej… den här helgen på Sviesta som skulle bli ganska enkel och rolig blev lite sådär. När jag anmälde mig på fredagen skulle det kanske regna lite på lördag förmiddag för att se va uppehåll lördag eftermiddag och söndag, men ACK så fel SMHI hade.
Packade in mig hos Gällros på fredagkvällen som glatt delade med sig av sin plats!
Lördagens första kval kördes i 5 minuter innan regnet började, när jag kom in i depån kom en snäll funktionär med en transponder, du har inte fått några tider! Jaja, sa jag, det gör inte så mycket, jag ska inte köra mer nu ändå 🙂
Kval två gick det lite bättre med vädret iallafall, gjorde iordning allt efter det för att racea lite senare i torrt var planen, det regnade var 30e minut typ och efter 10-20 minuter var det torrt igen och det ställde till det lite med tidsschemat kan man lugnt säga. Hursomhelst så blev det lite senare än planerat och det regnade lite då och då. Min ovilja till regnet gjorde att jag absolut inte ville att det skulle bli regn men det var inte så mycket att göra åt, trots 20 minuter uppehåll på regnandet så blåste det för lite för att torka upp till vårt regn, det låg helt enkelt nån mm för mycket vatten på banan för att det skulle gå bra med slicks.
Så kontentan av dag ett blev 5+20 minuter kval och fel däck till tävlingen :-/
Nya tag till dag 2! Med familjen Gällros glada hejarop är det svårt att vara deppig 🙂 Jag provade återigen en Pirelli SC1 bak men får liksom inte till det, det släpper och beter sig konstigt så jag tänkte att den där SC0an jag värmde till racet (som inte blev av…) igår kan jag köra kvalet på.
Ut på kval 2 och allt känns konstigt, den “sätter” sig som fn så fort jag gasar på, in i depån för att se om nåt är fel, ser inget uppenbart, däcket är varmt och fint så jag ger mig ut igen.
Mindes jag så fel från förra året att SC0orna sätter sig på det här sättet? inget funkade nåt vidare iallafall och bara 58:or 🙁
Jättebesviken på min körning och jag in i depån och avbröt, svängde tillbaka till tältet och där ser jag först vad som hänt, samma som på ett KM 2006, bakaxeln var LÖS! Det kunde ha hänt mycket dåliga saker om den hade åkt ut helt, 2mm kvar innan muttern var borta.
Som på beställning började det regna också lite omvartannat men från 15 så var det klart regn och även radarkartan sa att det förmodligen är regn resten av dagen.
På med nya fina Dunlop regndäck, det var många år sen jag körde med Dunlopar och jag har inte kört i regn än i år så det bar lite intressant att åka ut och testa hur det var, vart går gränsen liksom?
Startade 21:a och tog några stycken i starten, var på en 15e plats ett tag och hade korn på kvartetten framför, det märks att man inte har tractioncontrol för de framför gasade på friskt ut ur svängarna 🙂
Hursomhelst så med 15 varv körda så kändes det som att jag inte kan göra så mycket mer, låg på en 14:e plats då och hade haft ett gäng släpp och sladdar som kunde gått dåligt allihopa.
Jag fick en blåflagg i torparn som tydligen var helt felaktig för plötsligt kom inte 1:an omkörandes utan gubben som låg placeringen efter. Det blev att gasa på lite till iallafall mot slutet för att de bakom inte skulle utnyttja blåflaggen nåt mera.
Till slut blev det iallafall bakhjulsåka över mållinjen 🙂 viktigt att göra sånt, för lite skoj ska man ha oberoende placering!
Nu är det äntligen lite uppehåll efter 6 veckor med väldigt mycket roadracing, det är roligt men mycket tid borta från familjen blir sådär halvroligt till slut.
Nästa på agendan är Mantorp Park med Backlund sen iväg till Assen och OW Cup igen 🙂 Assenresan i sig tror jag kommer bli väldigt rolig, ett helt gäng med Hondor plus lite andra så det kan bara bli hur bra som helst.
Vi ses i depå nära dig!
Fotografer: Leif Daremo och jag själv tror jag, i vanlig ordning mycket bra bilder från Leif!